نام علمی : Cycas revoluta
مشخصات گیاهشناسی : گیاه دائمی و همیشه سبز دارای برگ پر مانند و زمخت می باشد. دو جنسی بوده و دارای پایه نر و ماده میباشد.در انواع نر در وسط برگها، مخروطی عمودی شکل قرار دارد که پوشیده از برگهای کوچک است. سیکاس در شرایط ایده آل در اثر وزش باد و انتقال گرده از روی انواع نر به اندام ماده تولید بذر می کند. بذرها را باید بلافاصله بعد از جمع آوری کاشت. اگر بذر را جمع آوری کرده و برای مدت طولانی نگهداری کنیم سبز نمی گردد. از آنجایی که رشد سیکاس به کندی انجام می گیرد و شرایط خاصی را برای رشد خود نیاز دارد، همین سبب شده که جزو گیاهان آپارتمانی گران قیمت به حساب بیاید.



نیاز های محیطی:

درخت سیکاس Cycas آب و هوای استوائی و نیمه استوائی را دوست دارد . و رویش آن در مناطق معتدله با زمستانهای سرد باید در محلهای نسبتا گرم و گلخانه انجام شود .
نور : زیاد
آب : این گیاه در تابستان به آب زیاد و منظم احتیاج دارد و مشروط بر اینکه گلدان طوری قرارر داده شود که آب از ته آن به آسانی خارج شود و در زمستان نباید گلدان را در سینی یا ظرف دیگری قرار داد که آب در زیر گلدان راکد بماند در غیر این صورت سیکاس زرد می شود .
خاک : این گیاه به خاک قوی که در عمق زیاد نرم باشد احتیاج دارد و بهترین خاک مخلوطی از ماسه و رُس و خاک برگ پوسیده است .
شرایط رشد : سیکاس که یک گیـاه آپارتمانی بسیار زیبا مخصوص مناطق گرم و مرطوب است، برگهایش کشیده و شبیه به نخل هستند. ساقه آن حجیم و متورم است. در هر صورت شرایط آب و هوایی شمال کشور برای سیکاس کاملاً مناسب است, به طوری که می توان آن را در خارج از گلخانه و در هوای آزاد به عنوان یک گیاه زینتی فضای سبز پرورش داد.
کاربرد: با توجه به وجود نیاز به شرایط خاص, کاشت به عنوان تک گیاه زینتی, کاشت در گلدان و پاسیو

تکثیر:

بهترین و آسانترین روش تکثیر سیکاس، کاشت قلمه هایی است که از جوانه های روی تنه ظاهر می شوند. سیکاسهای مسن و قدیمی پاجوش می دهند. پاجوشها را از پایه مادری جدا ساخته، تعدادی از برگهای آنها را حذف کرده و در ماسه بکارید.البته امکان تکثیر از طریق بذر هم وجود دارد.