اگر شما صاحب یک دستگاه جوجه کشی خانگی هستید شاید با مشکلاتی در هنگام کار مواجه شده باشید و به علت عدم دسترسی به واحد پشتیبانی شرکت تولید کننده ماشین جوجه کشی و عدم آشنایی به تعمیر دستگاه جوجه کشی دچار خسارات شده باشید. چنانچه تمایل دارید در مواقع بحران اینگونه غافلگیر نشوید بهتر است این مطلب را مطالعه نموده و خود را برای روز مبارزه آماده کنید.

دستگاه جوجه کشی از چه بخش هایی تشکیل شده است :
1- سیستم کنترل
2- فن های سیرکوله هوا
3- هیتر
4- رطوبت ساز
5- راک چرخاننده تخم مرغ
6- فن تهویه
7- سنسورها
8- سنسور رطوبت

موارد فوق به طور کلی در اکثر دستگاه های جوجه کشی با شکل های مهندسی متفاوت وجود دارند که صحت عملکرد هر کدام برای دستگاه جوجه کشی اهمیت بسزایی دارد.در ادامه به مهمترین مشکلاتی که هر کدام از این موارد می توانند با آن روبرو شود می پردازیم.

1- سیستم کنترل :



کنترلرهای دستگاه جوجه کشی برای پردازش اطلاعات نیاز به برق 5 ولت DC و برای تحریک خروجی ها به برق 12 ولت DC نیاز دارند،چنانچه برق 220 ولت به سیستم کنترل رسیده ولی روشن نمی شود به احتمال زیاد ترانس یا آداپتور تبدیل 220 به 12 ولت یا 5 ولتاژ کار افتاده است.اگر شما قادر به ورود به تنظیمات سیستم کنترل نمی شوید و سوئیچ ها عمل نمی کنند احتمالا یکی از کلیدهای کنترلر گیر کرده و کلید در حال اتصال است، یا امکان دارد کلید ورود به تنظیمات خراب باشد. اگر کنترلر مدام در حال نوسان و پرش اعداد نمایشی می باشد احتمالا ولتاژ ورودی برق قبل از ترانس بسیار افت کرده و ترانس قادر به تامین برق 12 ولت نمی باشد، که بهتر است نوسانات برق بررسی گردند.چنانچه نیاز به تعویض یا تعمیر سیستم کنترل باشد قبل از جداسازی سیستم کنترل از دستگاه، ابتدا تمام سیم های متصل به سیستم کنترل را شماره گذاری نموده تا جهت نصب مجدد با مشکل مواجه نشوید.

2- فن های سیر کوله هوا :

این فن ها در انواع دستگاه های جوجه کشی به طور دائم روشن هستند و وظیفه ترکیب هوای داخل را دارند. معمولا برق این فن ها مستقیم از ورودی برق 220 ولت دستگاه در دستگاه های با فن 220 تامین می شوند و در دستگاه های جوجه کشی خانگی با فن های 12 ولت کار می کنند و برق خود را از منبع تغذیه برق داخل کنترل کننده ماشین جوجه کشی دریافت می کنند، اما سیستم کنترل هیچ دخالتی در خاموش یا روشن کردن فن ها معمولا ندارد.



اگر فن سیر کوله هوای دستگاه جوجه کشی خاموش است بهتر است ابتدا فن را از دستگاه جدا کرده و سیستم به برق با ولتاژ مورد نیاز متصل کید،اگر فن سالم بود مسیر سیم کشی را بررسی نمایید.اگر فن دستگاه جوجه کشی صدای ناهنجار تولید می کند یا گاها گیر می کند حتما نیاز به روان کاری دارد بر اساس نوع فن از انواع روغن و گریس می توان استفاده نمود.چنانچه فن سیرکوله سوخته بود می توانید به طور موقت از یک یا چند فن تهویه خانگی یا صنعتی در محیط دستگاه به طور اورژانسی استفاده کنید تا هوای داخل دستگاه تا حدودی ترکیب شود و در اولین فرصت فن دستگاه جوجه کشی را تعمیر یا جایگزین کنید.

3- هیتر :

هیتر وظیفه تولید حرارت را در دستگاه جوجه کشی دارد که معمولا توسط المنت های برق این کار انجام می شود. چنانچه مطمئن هستید که برق از سیستم کنترل به هیتر ارسال می شود ولی هیتر روشن نمی شود می توانید به جای المنت از یک یا چند لامپ رشته ای برای تولید حرارت استفاده کنید یا هیتر را تعویض کنید.

4- رطوبت ساز :



اگر دستگاه تولید رطوبت شما دچار اشکال فنی شده است و دسترسی به دستگاه جایگزین ندارید، می توانید از چند ظرف آب در کف دستگاه برای افزایش میزان رطوبت دستگاه به طور موقت استفاده کنید و یا چند تکه ابر یا پارچه خیس درون دستگاه قرار دهید تا رطوبت تا حدودی جبران شود.

5- راک :

در مواقع خرابی موتور گیربکس چراخننده راک دستگاه جوجه کشی کافی است تا هر 4 ساعت یک بار با دست راک ها را تغییر وضیعت دهید ولی مراقب باشید در برخی از دستگاه های بزرگ راک ها با موتور مهار شده اند و باز کردن موتور می تواند راک را رها کند پس ابتدا زیر راک را با یک شیئ مطمئن نگه دارید سپس موتور را باز کنید.

6- سنسورها :



چنانچه سنسور های دما و رطوبت از کار افتاده اند با استفاده از دماسنج های ساده فقط دما را در محدوده ی مورد نظر می توانید به صورت دستی نگه دارید. ولی بهتر است در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی از فروشنده دستگاه سنسور یدک خریداری کنید تا در مواقع بحرانی دچار زیان نشوید.

7- سایر موارد :

اگر داخل دستگاه شما عرق کرده و قطرات آب بر روی دیواره ها و روی تخم مرغ ها شبنم زده بهتر است تا به دمای محیط نصب دستگاه توجه کنید. معمولا در هنگامی که دستگاه در معرض هوای سرد قرار می گیرد رطوبت داخل دستگاه به شبنم تبدیل شده و حتی با کاهش رطوبت هوا مواجه می شوید.