شدت روشنائی و کنتراست تصویر
میزان نور تولیدی توسط ویدئو پروژکتورها با واحدی به نام Lumens شناخته می شود. هرچه شدت نور تولیدی بیشتر باشد تصویر پرنورتر دیده می شود و همچنین می توان تصاویری بزرگ تر ایجاد کرد. شدت نورانیت این پروژکتور در واحد Lumens برابر 5500 است که مقدار بالائی به شمار می آید. با این شدت نورانیت می توان در محیطهای نسبتا تاریک تصاویری تا قطر حدود 10 متر نیز تولید کرد. اصولا در مورد ویدئو پروژکتورها هرچه محیط کم نور تر باشد بهتر است. نور محیطی باعث می شود تصویر کم نور و کم کنتراست به نظر آید. با این ویدئو پروژکتور می توان تصویر 6 در 4.5 متر نیز تولید کرد که استاندارد بسیاری از سالن های کنفرانس است. شدت نورانیت بالا یا برای تولید تصاویر بزرگ در محیطهای تاریک و یا برای تولید تصاویری با اندازه متوسط در محیطهای پرنور کاربرد دارد. لازم به ذکر است که شدت نورانیت تعیین کننده کیفیت تصویر نیست. البته روی کیفیت تاثیر دارد ولی کیفیت تصویر بیشتر به رزولوشن و کنتراست مربوط است.
اگر پرده نمایش تان چندان بزرگ نیست می توانید ویدئو پروژکتور را در حالت Eco قرار دهید تا هم شدت نورانیت تصویر کمتر شود و عمر عمر لامپ دستگاه افزایش یابد.
کنتراست تصویر
کنتراست تصویر بیان کننده اختلاف سطح بین تاریک ترین و روشن ترین نقطه تولید شده توسط ویدئو پروژکتور است. هرچه این اختلاف بیشتر باشد کنتراست تصویر بالاتر است و تصویر بهتر به نظر می آید. به شکل زیر دقت کنید.

تصویر سمت راست کنتراست بیشتری دارد و بسیار بهتر به نظر می آید. هرچه کنتراست تصویر بیشتر باشد نور محیطی نیز کمتر روی تصویر اثر می گذارد. نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتورهای سینمائی بسیار مهم است. این ویدئو پروژکتور اصولا برای نمایش فیلم طراحی نشده است ولی نسبت کنتراست بسیار خوبی دارد. نسبت کنتراست این دستگاه 16000 به 1 است که برای چنین دستگاهی بسیار خوب به نظر می آید.
رزولوشن یا تفکیک پذیری رزولوشن یا تفکیک پذیری این ویدئو پروژکتور XGA یا 1024X768 پیکسل است. هرچه تعداد پیکسل های تصویر بیشتر باشد جزئیات تصویر نیز بیشتر است. رزولوشن این دستگاه چندان بالا نیست ولی برای اموری مثل اتاق های کنفرانس و سالن های همایش کفایت می کند. البته اگر قصد نمایش فیلم را دارید رزولوشن های بالاتر پیشنهاد می شود. این دستگاه برای نمایش فایل های متنی و PowerPoint کاملا رضایت بخش است. بد نیست در ادامه نگاهی به رزولوشن های رایج ویدئو پروژکتورها داشته باشیم.
1. SVGA یا 800X600 2. XGA یا 1024X768 3. WXGA یا 1280X800 4. FULL HD یا 1920X1080 5. WUXGA یا 1920X1200

همانطور که ملاحظه می کنید رزولوشن های بالاتر نیز وجود دارد ولی با بالا رفتن رزولوشن تصویر قیمت ویدئو پروژکتور نیز افزایش می یابد.
چند نکته در مورد رزولوشن تصویر وجود دارد که لازم است در مورد آنها صحبت کنیم. نسبت طول به عرض یا ارتفاع تصویر را ضریب منظری یا Aspect Ratio می نامند. مثلا در رزولوشن تصویر این دستگاه که XGA است نسبت 1024 به 768 برابر با 4 به 3 می باشد به عبارتی اگر طول تصویر ایجاد شده روی پرده 4 واحد باشد ارتفاع یا عرض تصویر 3 واحد خواهد بود. با دانستن ضریب منظری و طول تصویر می توان ارتفاع یا عرض تصویر را به راحتی محاسبه کرد. پس ضریب منظری این پروژکتور 4:3 است. دیگر ضرایب منظری رایج عبارت اند از 16:9 و 16:10 .نکته دیگر در مورد رزولوشن تصویر این است که حداکثر رزولوشن نمایش داده شده روی پرده برابر رزولوشن ویدئو پروژکتور است. همچنین مطالب نمایش داده شده نیز باید حداقل رزولوشن ویدئو پروژکتور را دارا باشند. یعنی اگر تصویری با رزولوشن کمتر از رزولوشن پروژکتور را نمایش دهید از تمام رزولوشن دستگاه استفاده نکرده اید.نکته مهم دیگر در مورد رزولوشن تصویر رابطه آن با ابعاد تصویر و فاصله بیننده تا پرده نمایش است. چشم انسان توان تفکیک مشخصی دارد. اگر بیش از حد از پرده دور باشید چشم انسان نمی تواند تمام جزئیات را تفکیک کند و بخشی از جزئیات تصویر از دست می رود. همچنین اگر بیش از حد به پرده نمایش نزدیک باشید تصویر پیکسل پیکسل دیده می شود که چندان دلچسب نست. بنابراین برای هر رزولوشنی و هر ابعادی از تصویر فاصله مناسبی از پرده وجود دارد. به شکل زیر دقت کنید.

البته می دانیم که ایجاد چنین شرایطی به سادگی امکان پذیر نیست و ذکر این مطلب بیشتر جهت اطلاع است.

زوم اپتیکال و سیستم اپتیکی
این پروژکتور دارای زوم اپتیکال قوی 1.6 برابری است. که می تواند تصویر را در ابعاد متفاوتی تولید نماید. زوم اپتیکال قوی این امکان را فراهم می کند که در موقعیت های مختلف تصویر با اندازه مورد نظرتان را ایجاد نمائید. 1.6 برابر به این معنی است که نسبت به کوچکترین حالت تصویر می توانید تصویر را تا 60 درصد بزرگ کنید.


نکته مهم در مورد لنز ویدئو پروژکتورها نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio لنز است. نسبت بزرگنمائی عددی است که بیان می کند طول تصویر تشکیل شده روی پرده نمایش چه نسبتی با فاصله پروژکتور از پرده دارد. به عبارت دقیق تر نسبت بزرگنمائی نسبت فاصله بین پروژکتور تا پرده نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی پرده است. هرچه این عدد کمتر باشد تصویر تشکیل شده روی پرده بزرگ تر است و بالعکس. بسبت بزرگنمائی این ویدئو پروژکتور بین 1.17 تا 1.90 است. مثلا نسبت بزرگنمائی 1.17 به این معنی است که مثلا اگر فاصله بین پرده تا پروژکتور 1.17 متر باشد طول تصویر روی پرده 1 متر خواهد بود. با دانستن نسبت بزرگنمائی به راحتی می توانید برای فاصله ای مشخص طول تصویر را محاسبه کنید. و همچنین می توانید محاسبه کنید که برای طول تصویر مورد نظر فاصله مناسب چقدر می تواند باشد.

نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم d بر w است.
همچنین این ویدئو پروژکتور دارای قابلیت Lens Shift است. این قابلیت این امکان را فراهم می کند که توسط چرخاندن ولومی روی دستگاهمی تواند تصویر را در راستای عمودی بالا و پائین کنید و تصویر را در در موقعیت های مختلف تنظیم کنید.

قابلیت اتصال Wireless
این پروژکتور دارای قابلیت اتصال بیسیم یا Wireless با استاندارد Miracast جهت اتصال به کامپیوتر های PC و دستگاه های Android می باشد. با استفاده از این قابلیت به راحتی می توانید تصاویر ثابت و فیلم و محتویات وب را بدون کابل کشی به پروژکتور انتقال دهید. قابلیت Mirroring از ویژگیهای این دستگاه می باشد به این معنی که محتویات کامپیوتر عینا به ویدئو پروژکتورارسال می شود.


از دیگر قابلیت های بیسیم این دستگاه پشتیبانی از مدهای مختلف تصویری است. شکل زیر این موضوع را بهتر نشان می دهد.


قابلیت اصلاح دقیق رنگ تصویر
در سیستم های چند پروژکتوری (Multi Projection) لازم است که تمام پروژکتورها دقیقا یک خروجی تولید نمایند. این پروژکتور امکان تنظیم بسیار دقیق رنگ را فراهم می آورد.

DayLight View Basic
ویدئو پروژکتورها تصویرشان در نور محیطی تخت تاثیر قرار می گیرد و تصویر کم کنتراست و کم نور می شود. این ویدئو پروژکتور قابلیتی دارد که توسط فعال کردن آن این اثر کم تر می شود و تصویر بهتر دیده می شود.



قابلیت تصحیح هندسی تصویر
با استفاده از این قابلیت می توانید تصویر را به لحاظ هندسی تغییر دهید تا بتوان روی سطوح مختلف هندسی تصویر را تشکیل داد. حتی می توان تصویر را روی سطح استوانه ای نیز تشکیل داد.





تصحیح اتوماتیک چرخش تصویر
هنگامیکه پروژکتور برای نصب گردانیده می شود لازم است تصویر نیز متناسب با پروژکتور چرخیده شود تا تصویر درست دیده شود. این پروژکتور موقعیت ویدئو پروژکتور را تشخیص داده و متناسب با آن تصویر را تصحیح می کند.


تعویض بسیار ساده لامپ و فیلتر هوای ویدئو پروژکتور
برخلاف بسیاری از ویدئو پروژکتورها برای تعویض لامپ و فیلتر هوای این دستگاه لازم نیست به پشت دستگاه دسترسی داشته باشید و در نتیجه لازم نیست ویدئو پروژکتور نصب شده را از روی پایه اش جدا کنید.

irajector.com